di Cecilia Paolini
La distruzione, anche quando, immateriale, si traduce in abbandono, senso di perdita, può essere capita e superata solo attraverso un processo di estetizzazione che permette di tramutare il dolore, o semplicemente la percezione del vuoto, in piacere artistico. L’estetica della distruzione, non a caso, è una sensibilità visiva diventata consapevole nella coscienza umana a seguito dell’attentato alle Twin Towers di New York, “la più grande opera d’arte mai realizzata” secondo le scioccanti parole del compositore tedesco Karlheinz Stockhausen. La seduzione della distruzione è nel dolorosissimo piacere di lasciare abbattere díun tratto qualcosa che tanto faticosamente si tentava di tenere salda: pura percezione del sublime nella consapevolezza di aver fallito e nell’esaltazione di essere contemporaneamente liberi da ogni dovere o condizionamento sociale. Nulla di naturale è nella distruzione, ma tutto nell’atto primitivo del distruggere. Il lavoro di Claudio Orlandi ha per soggetto non l’azione né l’oggetto in sé della distruzione, ma ciò che dall’atto deriva, ossia la trasformazione che la materia annientata ha subito. In questo senso, le fotografie presentate in mostra potrebbero essere definite come un’estetica dello scarto; ma in fondo cos’é lo scarto se non un oggetto che ha perso la sua funzionalità, esattamente come il manufatto artistico, che per definizione non ha mai avuto alcuna funzione. Dunque l’obiettivo è interpretare con il filtro dell’estetica tutto ciò che nell’ambito della funzionalità verrebbe giudicato scarto e che nella seduzione dell’arte, per utilizzare una famosa metafora di Baudrillard, diventa estetica. Il titolo della mostra presenta due serie distinte di fotografie,”Ultimate Landscapes“, in cui il paesaggio, tema naturalistico per eccellenza, viene interpretato attraverso l’artificialità di materiali industriali modellati ad arte dagli elementi atmosferici, e “Last World“, che valorizza l’ultimo angolo di funzionalità di oggetti quotidiani, la discarica, prima che questi diventino, attraverso il potere dell’arte, spettacolo visivo. Distruggere per trasformare, paesaggi di rottami per lasciare inalterati i panorami della Natura: nei lavori di Claudio Orlandi il tema ecologico abbandona la denuncia per l’ambizione di un messaggio molto più potente: la dicotomia tra bellezza e bruttezza non costituisce scelta, perché in fondo nulla è brutto in sé; la scelta tra diversi parametri estetici è l’unico vero paradigma di bellezza, poiché anche lo scarto può essere seduttivo se messo in relazione con ciò che è naturalmente bello. La distruzione, quindi, viene risolta nella reciproca seduzione degli oggetti senza funzione: l’opera d’arte e lo scarto, il panorama naturalistico e il paesaggio dei rifiuti. Per via metaforica, l’ecologia del sistema-mondo è archetipo del sistema-uomo: immaginare che ogni rottame, ogni detrito, ogni piega di questi paesaggi di scarto rappresenti un dolore, una perdita, un’umiliazione subita e che tutti questi sentimenti abbiano ormai perso la loro funzionalità per essere parte di uno scenario della memoria innocuo, anzi seducente, è inebriante e, finalmente, catartico.
Any destruction,even when it means a sense of loss and abandonement,can be understood and overcome through a process of aestheticization that transform the pain, the emptyness, in aesthetic pleasure. The aesthetics of destruction, not surprisingly, is a visual sensibility became aware in the human consciousness as a result of the attack of the Twin Towers in New York, “the greatest work of art ever made“, according to the shocking words of the german composer Karlheinz Stockhausen. The seductive destruction is in the painful pleasure of leaving knock down somethingh that you so painstakingly have tried to keep steady: there is pure perception of the subime in the knowledge that you have failed and the exaltation of being at the same time free from duty or social conditioning.
There is nothing natural in the destruction, but natural is the primitive act of destroying. The subject of the work of Claudio Orlandi is not the action nor the object of destruction, but what comes from destruction: the transformation of the annhihilated matter. In this sense, the works presented in the exibition could be described as an aesthetics of the debris, but paradoxally, what is the difference with an object that has lost its functionality, just like the artwork, wich by definition has never had any function. So the goal is to interpret all that is functional with the aesthetics filter: everything that would be judged as waste becomes aesthetic through the seduction of art, to use a famous metaphor of Baudrillard. The title of the exibition present two series of photographs,”Ultimate Landscapes“, in wich the landscapes, nature theme par excellence,it is interpreted through the artificiality of industrial materials,and the “Last World“, which enhances the last comer of the functionality of everiday objects, become debris, before they are transformed, through th power of art, visual spectacle.
Destroy to transform landscapes of scrap in order to leave intact the scenaries of Nature: in the works of Claudio Orlandi ecological theme abandons the complaint to the ambition of much more powerful message: the dichotomy between beauty and ugliness is not choice, because in the end nothing is bad in itsself; the choice between different aesthetic parameters is the only true paradigm of beauty, because even the waste can be seductive relied on in connection with what is naturally beautiful.
The destruction, then, is resolved in mutual seduction of objects without function: the work of art and the debris, the natural landscape and the landscape of waste.In metaphorical way, the ecology of the world -system is the archetipe of the man-system: imagining that every scrape, every debris, every fold of these landscapes represent the sense of pain, a loss, a humiliation but all of these feelings now lost their functionality in order to be part of a harmless scenario of memory,even seductive, intoxicating and, finally, cathartic.
There is nothing natural in the destruction, but natural is the primitive act of destroying. The subject of the work of Claudio Orlandi is not the action nor the object of destruction, but what comes from destruction: the transformation of the annhihilated matter. In this sense, the works presented in the exibition could be described as an aesthetics of the debris, but paradoxally, what is the difference with an object that has lost its functionality, just like the artwork, wich by definition has never had any function. So the goal is to interpret all that is functional with the aesthetics filter: everything that would be judged as waste becomes aesthetic through the seduction of art, to use a famous metaphor of Baudrillard. The title of the exibition present two series of photographs,”Ultimate Landscapes“, in wich the landscapes, nature theme par excellence,it is interpreted through the artificiality of industrial materials,and the “Last World“, which enhances the last comer of the functionality of everiday objects, become debris, before they are transformed, through th power of art, visual spectacle.
Destroy to transform landscapes of scrap in order to leave intact the scenaries of Nature: in the works of Claudio Orlandi ecological theme abandons the complaint to the ambition of much more powerful message: the dichotomy between beauty and ugliness is not choice, because in the end nothing is bad in itsself; the choice between different aesthetic parameters is the only true paradigm of beauty, because even the waste can be seductive relied on in connection with what is naturally beautiful.
The destruction, then, is resolved in mutual seduction of objects without function: the work of art and the debris, the natural landscape and the landscape of waste.In metaphorical way, the ecology of the world -system is the archetipe of the man-system: imagining that every scrape, every debris, every fold of these landscapes represent the sense of pain, a loss, a humiliation but all of these feelings now lost their functionality in order to be part of a harmless scenario of memory,even seductive, intoxicating and, finally, cathartic.